Des de CCOO volem traslladar-vos el nostre posicionament envers el calendari general. Es conegut que el Govern de l’Estat, mitjançant la LLGPE de 2012, va establir com a previsió bàsica per a totes les administracions la jornada general de promig de 37,5 hores en còmput anual. Això va significar la suspensió de la possibilitat de negociar la jornada general per part de les administracions públiques, deixant suspeses les 1500 hores que per conveni teníem pactades, i limitant-se les possibilitats de negociació a calendaris i horaris. Aquestes circumstàncies vam donar lloc l’any 2012 auna difícil negociació amb l’Ajuntament amb l’objectiu de limitar l’impacte negatiu que sobre les condicions de treball tenia aquesta mesura. Aquesta negociació finalitza el mes de gener de 2013 amb un acord majoritari que estableix per l’any 2013 una jornada anual de 1647 hores, tot i que la publicació de la resolució de la Secretaria de Estado, de 28 de desembre de 2012, situava la jornada en 1664 hores. No obstant, l’Ajuntament va acceptar mantenir el còmput anual en 1647 hores ja que havia estat prèviament acordada. L’acord establia diferents mesures de compensació horàries en matèria de conciliació (temps de cortesia, borsa d’hores...) per tal de minimitzar l’impacte negatiu d’aquesta norma sobre tots els treballadors. Paral·lelament, també s’acorda una revisió dels complements de productivitat especial rendiment i de prolongació de jornada, així com un compromís de revisió de valoració dels llocs de treball, prioritàriament treballadors socials, administratius de districte, SAC i Gestió Tributària, aspectes que no han estat desenvolupats durant l’any 2013 i que fa que nosaltres els considerem prioritaris pel 2014. Posteriorment a l’acord sobre calendari general, durant tot l’any 2013 s’ha produït diferents negociacions pel que fa als calendaris específics, sense que fins al moment s’hagi pogut arribar a un acord definitiu. Així arribem a desembre de 2013 i, en el procés de negociació del nou calendari general pel 2014, l’Ajuntament va posar sobre la taula, de manera taxativa, com a element inicial, l’aplicació de la resolució que situa la jornada en 1664 hores, així com noves mesures pel control dels marcatges dels períodes de descans matinal (esmorzar), i la inclusió en aquest calendari de la directriu interna per als treballadors i treballadores d’atenció al públic. Nosaltres varem manifestar el nostre desacord amb aquests aspectes perquè modificaven en part els acords de calendari de 2013 i perquè l’Estat Espanyol no havia encara resol quina seria la jornada per l’any 2014 i nosaltres preveiem que en còmput anual seria inferior a les 1664. Aquesta previsió va ser encertada ja que el 24 de desembre l’Estat resol que la jornada en còmput anual serà de 1957 hores. Durant les dues sessions de negociació en comissió mixta fetes per negociar el calendari general 2014 amb els responsables de recursos humans, varem anar introduint modificacions per millorar la proposta inicial de la empresa (reducció de la banda rígida general, eliminació de la restricció de assumptes propis en el mes de desembre, eliminació de l’obligació d’iniciar el començament de les vacances de estiu en dilluns, retirada de les mesures per el control de marcatge del descans matinal). Finalment, el passat 10 de gener l’Ajuntament ens traspassa la proposta definitiva a la qual vam donar la següent resposta textual: “Inicialment, CCOO està d’acord amb aquesta proposta tot i entendre el següent:
- La jornada de 37,5 hores en còmput anual restarà limitada en la seva aplicació al manteniment de la suspensió de l’acord de jornada de 1500 hores que estableix el nostre conveni.
- El calendari general ha de tenir una translació adequada als calendaris específics i en termes de número de jornades anuals.
Així mateix hem demanat la convocatòria, de forma urgent, de la mesa de negociació per a situar els calendaris específics dels diferents col·lectius, y per aplicar els acords assolits que afecten als diferents col·lectius. Tots aquest aspectes han estat recollits en el Decret d’aprovació de Calendari General. Respecte a l’aplicació diferenciada de la banda rígida als serveis d’atenció al públic, entenem que existeix un greuge comparatiu, és per això que des de CCOO hem exigit la no diferenciació respecte a la resta de la plantilla, tant en quant, no es desenvolupin els acords signats el 2012-2013, en allò que respecte a la modificació de la RLLT. Per això continuarem fent-li entendre a l’Ajuntament els problemes d’organització que aquest fet comportarà, ja que no entenem de que el SAC obri al públic i els departaments que han de recolzar l’atenció al públic no hi siguin, donat que tenen jornades amb diferents flexibilitats.
- L’aplicació d’una banda rígida diferenciada en els serveis d’atenció al públic s’ha de plantejar, en qualsevol cas, en el procés de negociació que permeti valorar les especificitats de les diferents tipus de jornada d’acord amb l’actualització de la RLLT ja prevista en els acords 2012-2013.”
Ja teniu disponible la CCOOtorra de febrer de 2024 dedicada als «Temps Moderns». En aquest número hi trobareu informació sobre l'estat de l'estabilització, la Promoció Interna, els endarreriments, la RLlT, els Riscos Psicosocials, entre els següents articles: Editorial: Llums i ombres de la gestió municipal i la negociació La plantilla base no és prioritària per al govern municipal Com aprofundir en el Pla de Riscos Psicosocials? Solidaritat amb el poble palestí: aturem el genocidi! La secció de «CCOOtorreig, la CCOOtorra fa safareig» Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra de febrer de 2024