Companyes i Companys,
Una vegada llegit el escrit que la senyora regidora de l’Àrea de Govern i Recursos Humans va adreçar a tota la plantilla de l’Ajuntament de Badalona hem de dir que nosaltres també estem d’acord en valorar molt positivament el treball dels companys que han estat negociant amb l’Ajuntament, tot tenint en compte que les circumstàncies han estat molt desfavorables i en un escenari gens agradable. Això ja va quedar clar en el comunicat que aquesta secció sindical va adreçar a la plantilla dies abans de l’Assemblea del divendres 11 de gener d’enguany.
Quant al resultat de la votació de l’Assemblea hem de dir que interpretem que amb el vot majoritari negatiu i en blanc, els treballadors consideren insuficient la proposta d’acord referent a la jornada i consideren que no es pot presentar la RLLT (Relació de Llocs de Treball) com a contrapartida.
Veiem que la interpretació que del resultat fa la regidora en el seu escrit és completament errònia, ja que en fa una lectura de rebuig total, quan el que la plantilla ha expressat és una negativa a que es presentin temes tant dispars com un calendari i una RLLT i demana que es segueixi negociant.
Tot i que creiem que la proposta tenia molts aspectes positius, va haver una falta de claredat en la comunicació provocada per les preses. Aquesta circumstància ha provocat que molts aspectes quedessin oberts a interpretacions molt personals. A tall d’exemple hem de dir que la proposta de adequació del calendari general 2013 va ser lliurada, per part de RRHH, als representants dels treballadors el mateix dia de l’Assemblea.
Recollint les paraules textuals de la regidora: “Aquesta regidoria continuarà treballant, i més en aquests moments de crisi econòmica general que ens afecta, en garantir les millors condicions de treball per al personal al servei de l’Ajuntament de Badalona, i sempre en el si de la negociació col·lectiva que ha de fer possible arribar i respectar els acords necessaris per l’organització.”, valorem molt positivament la seva voluntat d’enteniment i creiem que amb un esforç de comunicació es podrien recuperar les negociacions i no caure en la contradicció d’imposar un calendari en el sentit del que la regidora deixa entreveure en el seu escrit.
Proposem per tant que en el transcurs d’aquesta negociació el calendari sigui el de 2012, prorrogat, sense que hi hagi canvis significatius en les condicions de treball dels treballadors.
Per concloure la secció sindical de CC.OO. vol expressar que mai ha assumit el paper de corretja de transmissió de cap partit polític, ni de cap govern. La nostra independència de pensament i d’acció fa que sempre tinguem com a prioritat la defensa i respectar la decisió dels treballadors.
Us adjuntem un document que mostra l’evolució de la negociació sobre l’aplicació de la jornada.
EVOLUCIÓ
DEL PROCÈS DE NEGOCIACIÓ
L'actual
procés de negociació ve marcat per l’aprovació dels pressupostos generals per
al 2012. Dita normativa assenyala la jornada laboral per als treballadors públics
i defineix aquesta en 37,5 hores setmanals. La primera posada en escena
d’aquesta situació en l'Ajuntament de Badalona deriva del procés de negociació
i mobilització que es dóna en el primer trimestre de 2012 quan l’empresa
elimina la prolongació de jornada i situa, l’amortització i no renovació de
contractes que afectava un determinat numero de treballadors i treballadores
d’aquesta casa.
1a
Proposta de CCOO i canvi d’interlocutors Recordem que
el procés culmina amb l’acord entre empresa i sindicats que, pel que fa a la
jornada, i com proposta inicial de CCOO, es planteja la modificació de
les denominacions de les jornada ordinària establida, a la que resulta
d’aplicació, la de 1500 hores efectives més la prolongació de jornada, i com a
jornades especials les restants (l’aplicació a la jornada intensiva de 1500
hores i aquelles jornades aplicables a col·lectius específics). L'esmentada
proposta no va tenir un procés de negociació adequat i va quedar en l’aire
degut al cessament del coordinador de recursos humans, que va ser substituït
per una altra persona provinent de l'IMSP, per tant d’un canvi dels
interlocutors per part de l’empresa.
2a Proposta de CCOO
Un vegada
recuperat l’espai en la Mesa de negociació i amb el nou equip d'interlocutors,
es reprenen les converses -al voltants del mes de juny-i l’empresa introdueix
un nou element en la negociació sobre l’aplicació de jornada, l’eliminació de
la prolongació de jornada, des de plantejaments d’estalvi econòmic al capítol
1. En aquest punt la reclamació per part dels sindicats, és per a impedir o
minimitzar l'impacte de la pèrdua d’aquesta partida – de la prolongació de
jornada -. Comença a desenvolupar-se una proposta plantejada per CCOO que
introduïa elements valoratius de compensació econòmica respecte a les
modificacions de jornada que plantejava el decret, la creació d’un plus de
jornada partida, i les diferents possibilitats de regulació de la jornada,
fonamentades en comptabilitzar situacions especifiques (bossa flexible, bossa
de formació, banda flexible, bonificació horària per puntualitat, etc).
Respecte d’aquesta proposta, la PSU sindicat majoritari, es va definir
recolzant el desenvolupament d’aquesta via i la UGT es va posicionar en contra.
Noves mesures del govern
central
Les converses comencen a prendre forma durant l’estiu de 2012,
però queden aparcades quan, novament des de Madrid, s’aprova -en un altre
divendres negre-, l’eliminació de la paga extraordinària de Nadal, juntament
amb altres modificacions (dies de permís, vacances, IT, etc.) que afecten
novament a tots els treballadors públics. Dins el marc de negociació en
l’Ajuntament de Badalona, s’afegeix un altre procés de negociació que culmina
amb l’acord de modificació de la productivitat i Incapacitats transitòries
(IT), basant-se en el
desplegament del reglament d’assistència. Paral·lelament,
l’empresa presenta uns primers esborranys sobre el desenvolupament de
l’organigrama aprovat al principi de legislatura i que comporta una modificació
de la Relació de llocs de treball -RLLT-, que afecta bàsicament a llocs de
comandament.
Nou canvi d'interlocutors i
presentació de la RLLT
Aquest
període, desenvolupat en els mesos de tardor, té la seva culminació en un nou
canvi dels interlocutors polítics de recursos humans. En les mes de novembre,
l’empresa presenta a la representació sindical una modificació de la RLT,
motivada -segons l’empresa-pel desenvolupament l’organigrama aprovat a
començament de legislatura, aquesta modificació plantejava quatre aspectes
fonamentats en creació, modificació i supressió de llocs en els que
pràcticament tots afectaven a llocs de treball de comandament. L’empresa ho
fonamenta dins la comissió de valoració en termes d’equilibri pressupostari, i
segons ells la mateixa no té cost econòmic. Encara que com a primera reflexió
aquest equilibri queda desfigurat, en entendre des de CCOO, que només es
recullen reivindicacions significatives des de la perspectiva de llocs de
comandaments i no des dels treballadors de base.
Comossió de valoració
1a Sessió
L’empresa
presenta la proposta de modificació de la RLLT que vol portar a terme, La PSU
es pronuncia de forma afirmativa (tal com en el seu comunicat del 5 de desembre
es va poder llegir), La UGT no va assistir, CCOO demana temps per avaluar la
proposta i indica que les reivindicacions -històriques en alguns casos-de la
plantilla segueixen sense estar recollides a la mateixa. Donat el resultat,
l’empresa, per majoria simple procedeix a elevar el dictamen al Ple municipal.
Us recordem
que la comissió de valoració únicament té caràcter tècnic-consultiu i la seva
normativa es recull al “Reglament de catalogació, provisió i retribució de
llocs de treball” i al manual de valoració.
En una Mesa
de negociació posterior, la Gerent de Govern, ens trasllada que la RLLT es va
retirar del Ple de novembre.
2a sessió
Amb
l’assistència de tots els sindicats (inclòs SPPME-cat) l’empresa contínua amb
la mateixa proposta i els plantejaments tècnics no acaben de definir-se,
convocant-nos per tant, a una sessió posterior.
3a sessió
L’empresa
presenta el seu estudi tècnic i dins la comissió varem comprovar que la part
tècnica era correcta, encara que varem indicar que algunes de les valoracions
tenien elements subjectius quant a la seva interpretació. L’empresa torna a
traslladar a la instància superior -el Ple-el dictamen.
Paral·lelament tornen a convocar la Mesa de negociació per tal de
-amb molta pressa-desenvolupar la jornada de 37.5 hores (legalment és aplicable
a 1 de gener de 2013). En aquest nou procés que ens presenten, ens plantegen
com a base:
1. Les línies
desenvolupades amb l'anterior responsable de RRHH, encara que amb retalls
significatius (reducció de la dotació econòmica, una altra visió respecte al
plus de jornada partida i una reducció dels elements de compensació horària,
entre altres).
2. La introducció en el procés de l’aprovació de la
modificació de la RLLT.
En el transcurs d’aquestes sessions des de CCOO ens pronunciem
respecte dels punts en els que estàvem en desacord o no veiem clar, donaven la
nostra visió al respecte en la nota informativa que varem enviar amb data de 13
de desembre.
Diferents trobades
A partir
d’aquest moment es susciten diferents encontres a totes bandes entre la
representació sindical i l’empresa per tal d’acostar posicions, les quals
desemboquen en una convocatòria de Mesa de negociació el dia 21 de desembre.
Mesa negociació dia 21
desembre 2012
Els sindicats
SFP i SPPME-CAT (aquest últim, amb veu i sense vot) es pronuncien afirmativament,
i es posicionen acceptant les propostes de l’empresa donat que aquestes
s’adequaven als interessos del col·lectiu al que representen, cal dir també que
recolzaven les demandes proposades per la resta de sindicats. El Sindicat
majoritari PSU va recolzar els plantejaments de CCOO tal i com ja hem dit,
intentant millorar la nostra proposta inicial. Per a CCOO la primera proposta
de l’empresa era clarament insuficient i així ho varem mantenir durant la
primera part de la reunió. L’UGT, va traslladar a l’empresa una altra proposta,
(aquesta proposta va ser presentada el dia abans a la resta de sindicats).
Aquests diferents posicionaments motiven recessos a la reunió que comporten
modificacions al text de la proposta inicial que presentava l’empresa. Va
arribar un moment en el que l’empresa ens va indicar que el document presentat
es un document final, última proposta de l’empresa com alternativa a
l’aplicació del decret. Això va motivar un últim posicionament per part de la
representació sindical en el que, novament a proposta de CCOO i després de
molt discutir (des de CCOO no volíem signar cap acord ni preacord), es
modifica el sentit del document passant de Preacord, a Proposta a traslladar
als treballadors en assemblea.
Dies previs a l’assemblea
Tal i com
varem decidir i així queda reflectit a la proposta feta per l’Ajuntament,
s’inicia el procés de preparació de l’assemblea, com a primers elements s’havia
de convocar als treballadors en assemblea i enviar el document final amb la
proposta (recordem que només teníem l’esborrany del dia 21). Entre el dia 7 i
el 9 de gener es produeixen diferents encontres per intentar polir alguns
“flecos” que no quedaven aclarits en el esborrany del dia 21, això ha comportar
que hagi diferencies entre l’esborrany i el document final que es va enviar als
treballadors. A primera hora del matí del dimecres 9 de gener es va fer la
convocatòria als treballadors, i a última hora del mateix dia, varem rebre el
document final amb la proposta des de RRHH. Això va motivar que el mateix no
s’enviés fins el dia 10 a primera hora del matí, moments després (previs a
l’assemblea) es va repartir a la plantilla un calendari que es va desenvolupar
el mateix matí per tal de fer més visible la proposta d’aplicació de la
proposta.
Assemblea
El resultat de la assemblea ja coneixeu quin va ser.