Passa al contingut principal

Negociació sobre l’aplicació de la jornada


Companyes i Companys,

Una vegada llegit el escrit que la senyora regidora de l’Àrea de Govern i Recursos Humans va adreçar a tota la plantilla de l’Ajuntament de Badalona hem de dir que nosaltres també estem d’acord en valorar molt positivament el treball dels companys que han estat negociant amb l’Ajuntament, tot tenint en compte que les circumstàncies han estat molt desfavorables i en un escenari gens agradable. Això ja va quedar clar en el comunicat que aquesta secció sindical va adreçar a la plantilla dies abans de l’Assemblea del divendres 11 de gener d’enguany.

Quant al resultat de la votació de l’Assemblea hem de dir que interpretem que amb el vot majoritari negatiu i en blanc, els treballadors consideren insuficient la proposta d’acord referent a la jornada i consideren que no es pot presentar la RLLT (Relació de Llocs de Treball) com  a contrapartida.

Veiem que la interpretació que del resultat fa la regidora en el seu escrit és completament errònia, ja que en fa una lectura de rebuig total, quan el que la plantilla ha expressat és una negativa a que es presentin temes tant dispars com un calendari i una RLLT i demana que es segueixi negociant.

Tot i que creiem que la proposta tenia molts aspectes positius, va haver una falta de claredat en la comunicació provocada per les preses. Aquesta circumstància ha provocat que molts aspectes quedessin oberts a interpretacions molt personals. A tall d’exemple hem de dir que la proposta de adequació del calendari general 2013 va ser lliurada, per part de RRHH, als representants dels treballadors  el mateix dia de l’Assemblea.

Recollint les paraules textuals de la regidora: Aquesta regidoria continuarà treballant, i més en aquests moments de crisi econòmica general que ens afecta, en garantir les millors condicions de treball per al personal al servei de l’Ajuntament de Badalona, i sempre en el si de la negociació col·lectiva que ha de fer possible arribar i respectar els acords necessaris per l’organització.”valorem molt positivament la seva voluntat d’enteniment i creiem que amb un esforç de comunicació es podrien recuperar les negociacions i no caure en la contradicció d’imposar un calendari en el sentit del que la regidora deixa entreveure en el seu escrit.

Proposem per tant que en el transcurs d’aquesta negociació el calendari sigui el de 2012, prorrogat, sense que hi hagi canvis significatius en les condicions de treball dels treballadors.

Per concloure la secció sindical de CC.OO. vol expressar que mai ha assumit el paper de corretja de transmissió de cap partit polític, ni de cap govern. La nostra independència de pensament i d’acció fa que sempre tinguem com a prioritat la defensa i respectar la decisió dels treballadors.


Us adjuntem un document que mostra l’evolució de la negociació sobre l’aplicació de la jornada.



  EVOLUCIÓ DEL PROCÈS DE NEGOCIACIÓ
L'actual procés de negociació ve marcat per l’aprovació dels pressupostos generals per al 2012. Dita normativa assenyala la jornada laboral per als treballadors públics i defineix aquesta en 37,5 hores setmanals. La primera posada en escena d’aquesta situació en l'Ajuntament de Badalona deriva del procés de negociació i mobilització que es dóna en el primer trimestre de 2012 quan l’empresa elimina la prolongació de jornada i situa, l’amortització i no renovació de contractes que afectava un determinat numero de treballadors i treballadores d’aquesta casa.
1a Proposta de CCOO i canvi d’interlocutors Recordem que el procés culmina amb l’acord entre empresa i sindicats que, pel que fa a la jornada, i com proposta inicial de CCOO, es planteja la modificació de les denominacions de les jornada ordinària establida, a la que resulta d’aplicació, la de 1500 hores efectives més la prolongació de jornada, i com a jornades especials les restants (l’aplicació a la jornada intensiva de 1500 hores i aquelles jornades aplicables a col·lectius específics). L'esmentada proposta no va tenir un procés de negociació adequat i va quedar en l’aire degut al cessament del coordinador de recursos humans, que va ser substituït per una altra persona provinent de l'IMSP, per tant d’un canvi dels interlocutors per part de l’empresa.
2a Proposta de CCOO
Un vegada recuperat l’espai en la Mesa de negociació i amb el nou equip d'interlocutors, es reprenen les converses -al voltants del mes de juny-i l’empresa introdueix un nou element en la negociació sobre l’aplicació de jornada, l’eliminació de la prolongació de jornada, des de plantejaments d’estalvi econòmic al capítol 1. En aquest punt la reclamació per part dels sindicats, és per a impedir o minimitzar l'impacte de la pèrdua d’aquesta partida – de la prolongació de jornada -. Comença a desenvolupar-se una proposta plantejada per CCOO que introduïa elements valoratius de compensació econòmica respecte a les modificacions de jornada que plantejava el decret, la creació d’un plus de jornada partida, i les diferents possibilitats de regulació de la jornada, fonamentades en comptabilitzar situacions especifiques (bossa flexible, bossa de formació, banda flexible, bonificació horària per puntualitat, etc). Respecte d’aquesta proposta, la PSU sindicat majoritari, es va definir recolzant el desenvolupament d’aquesta via i la UGT es va posicionar en contra.
Noves mesures del govern central
Les converses comencen a prendre forma durant l’estiu de 2012, però queden aparcades quan, novament des de Madrid, s’aprova -en un altre divendres negre-, l’eliminació de la paga extraordinària de Nadal, juntament amb altres modificacions (dies de permís, vacances, IT, etc.) que afecten novament a tots els treballadors públics. Dins el marc de negociació en l’Ajuntament de Badalona, s’afegeix un altre procés de negociació que culmina amb l’acord de modificació de la productivitat i Incapacitats transitòries (IT), basant-se en el
desplegament del reglament d’assistència. Paral·lelament, l’empresa presenta uns primers esborranys sobre el desenvolupament de l’organigrama aprovat al principi de legislatura i que comporta una modificació de la Relació de llocs de treball -RLLT-, que afecta bàsicament a llocs de comandament.
Nou canvi d'interlocutors i presentació de la RLLT
Aquest període, desenvolupat en els mesos de tardor, té la seva culminació en un nou canvi dels interlocutors polítics de recursos humans. En les mes de novembre, l’empresa presenta a la representació sindical una modificació de la RLT, motivada -segons l’empresa-pel desenvolupament l’organigrama aprovat a començament de legislatura, aquesta modificació plantejava quatre aspectes fonamentats en creació, modificació i supressió de llocs en els que pràcticament tots afectaven a llocs de treball de comandament. L’empresa ho fonamenta dins la comissió de valoració en termes d’equilibri pressupostari, i segons ells la mateixa no té cost econòmic. Encara que com a primera reflexió aquest equilibri queda desfigurat, en entendre des de CCOO, que només es recullen reivindicacions significatives des de la perspectiva de llocs de comandaments i no des dels treballadors de base.
Comossió de valoració
1a Sessió
L’empresa presenta la proposta de modificació de la RLLT que vol portar a terme, La PSU es pronuncia de forma afirmativa (tal com en el seu comunicat del 5 de desembre es va poder llegir), La UGT no va assistir, CCOO demana temps per avaluar la proposta i indica que les reivindicacions -històriques en alguns casos-de la plantilla segueixen sense estar recollides a la mateixa. Donat el resultat, l’empresa, per majoria simple procedeix a elevar el dictamen al Ple municipal.
Us recordem que la comissió de valoració únicament té caràcter tècnic-consultiu i la seva normativa es recull al “Reglament de catalogació, provisió i retribució de llocs de treball” i al manual de valoració.
En una Mesa de negociació posterior, la Gerent de Govern, ens trasllada que la RLLT es va retirar del Ple de novembre.
2a sessió
Amb l’assistència de tots els sindicats (inclòs SPPME-cat) l’empresa contínua amb la mateixa proposta i els plantejaments tècnics no acaben de definir-se, convocant-nos per tant, a una sessió posterior.
3a sessió
L’empresa presenta el seu estudi tècnic i dins la comissió varem comprovar que la part tècnica era correcta, encara que varem indicar que algunes de les valoracions tenien elements subjectius quant a la seva interpretació. L’empresa torna a traslladar a la instància superior -el Ple-el dictamen.
Paral·lelament tornen a convocar la Mesa de negociació per tal de -amb molta pressa-desenvolupar la jornada de 37.5 hores (legalment és aplicable a 1 de gener de 2013). En aquest nou procés que ens presenten, ens plantegen com a base:
1. Les línies desenvolupades amb l'anterior responsable de RRHH, encara que amb retalls significatius (reducció de la dotació econòmica, una altra visió respecte al plus de jornada partida i una reducció dels elements de compensació horària, entre altres).
2. La introducció en el procés de l’aprovació de la modificació de la RLLT.

En el transcurs d’aquestes sessions des de CCOO ens pronunciem respecte dels punts en els que estàvem en desacord o no veiem clar, donaven la nostra visió al respecte en la nota informativa que varem enviar amb data de 13 de desembre.
Diferents trobades
A partir d’aquest moment es susciten diferents encontres a totes bandes entre la representació sindical i l’empresa per tal d’acostar posicions, les quals desemboquen en una convocatòria de Mesa de negociació el dia 21 de desembre.
Mesa negociació dia 21 desembre 2012
Els sindicats SFP i SPPME-CAT (aquest últim, amb veu i sense vot) es pronuncien afirmativament, i es posicionen acceptant les propostes de l’empresa donat que aquestes s’adequaven als interessos del col·lectiu al que representen, cal dir també que recolzaven les demandes proposades per la resta de sindicats. El Sindicat majoritari PSU va recolzar els plantejaments de CCOO tal i com ja hem dit, intentant millorar la nostra proposta inicial. Per a CCOO la primera proposta de l’empresa era clarament insuficient i així ho varem mantenir durant la primera part de la reunió. L’UGT, va traslladar a l’empresa una altra proposta, (aquesta proposta va ser presentada el dia abans a la resta de sindicats). Aquests diferents posicionaments motiven recessos a la reunió que comporten modificacions al text de la proposta inicial que presentava l’empresa. Va arribar un moment en el que l’empresa ens va indicar que el document presentat es un document final, última proposta de l’empresa com alternativa a l’aplicació del decret. Això va motivar un últim posicionament per part de la representació sindical en el que, novament a proposta de CCOO i després de molt discutir (des de CCOO no volíem signar cap acord ni preacord), es modifica el sentit del document passant de Preacord, a Proposta a traslladar als treballadors en assemblea.


Dies previs a l’assemblea
Tal i com varem decidir i així queda reflectit a la proposta feta per l’Ajuntament, s’inicia el procés de preparació de l’assemblea, com a primers elements s’havia de convocar als treballadors en assemblea i enviar el document final amb la proposta (recordem que només teníem l’esborrany del dia 21). Entre el dia 7 i el 9 de gener es produeixen diferents encontres per intentar polir alguns “flecos” que no quedaven aclarits en el esborrany del dia 21, això ha comportar que hagi diferencies entre l’esborrany i el document final que es va enviar als treballadors. A primera hora del matí del dimecres 9 de gener es va fer la convocatòria als treballadors, i a última hora del mateix dia, varem rebre el document final amb la proposta des de RRHH. Això va motivar que el mateix no s’enviés fins el dia 10 a primera hora del matí, moments després (previs a l’assemblea) es va repartir a la plantilla un calendari que es va desenvolupar el mateix matí per tal de fer més visible la proposta d’aplicació de la proposta.
Assemblea
El resultat de la assemblea ja coneixeu quin va ser. 





Entrades populars d'aquest blog

La CCOOtorra de febrer de 2024

Ja teniu disponible la CCOOtorra de febrer de 2024 dedicada als «Temps Moderns». En aquest número hi trobareu informació sobre l'estat de l'estabilització, la Promoció Interna, els endarreriments, la RLlT, els Riscos Psicosocials, entre els següents articles: Editorial: Llums i ombres de la gestió municipal i la negociació La plantilla base no és prioritària per al govern municipal Com aprofundir en el Pla de Riscos Psicosocials? Solidaritat amb el poble palestí: aturem el genocidi! La secció de «CCOOtorreig, la CCOOtorra fa safareig» Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra de febrer de 2024

La CCOOtorra número extraordinari «The Office»

Ja teniu disponible el número extraordinari de la CCOOtorra «The Office», un número molt especial en format de còmic o petita novel·la gràfica per a reflexionar sobre la utilitat del sindicalisme de classe. Esperem que la trobeu útil i divertida! Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra número extraordinari «The Office» (PDF)

Comunicat: Contra la violència masclista, #NOEsteuSoles

CCOO de l'Ajuntament de Badalona expressem el nostre suport al Comitè de Mares de víctimes de violència sexual a Badalona i fem una crida a la participació en l’acte del 15 de juny de 2023. En els últims mesos diverses noies han sofert violacions grupals en els banys del Centre Comercial Màgic de Badalona. Setmana rere setmana surten a la llum pública nous casos que posen al descobert la preocupant magnitud d’una realitat que fins ara s’havia mantingut oculta. Constatem, amb horror, que la maquinària institucional no ha estat prou eficient en la prevenció d’aquestes agressions i en l'auxili que s'hauria d'haver prestat a les víctimes. CCOO tornem a manifestar el nostre rebuig frontal a aquestes brutals agressions i al masclisme que les empara i justifica. Denunciem que la manca de recursos humans i materials dels serveis socials municipals i del servei municipal especialitzat són un factor que condiciona molt negativament la capacitat de portar a terme el treball ed