CCOO IMPULSA UNA CAMPANYA CONTRA
L'AVANTPROJECTE DE LLEI DE RACIONALITZACIÓ I SOSTENIBILITAT DE L'ADMINISTRACIÓ
LOCAL
Donat que el Ministeri d'Hisenda i Administracions Públiques va presentar
un informe sobre l’Avantprojecte de llei per a la Racionalització i
Sostenibilitat de l’Administració Local al Consell de Ministres del 15 de
febrer de 2013, que contempla un seguit de modificacions i atacs a l’autonomia
municipal, als serveis públics a la ciutadania, i als drets i l’ocupació dels
empleats i empleades públics locals, el Sector d’Administració Local de la
FSC-CCOO, es manifesta absolutament en contra de l’esmentat Avantprojecte de
Llei i exigeix al Govern de l’Estat la seva retirada i l’obertura d’un procés
negociador amb les comunitats autònomes, entitats municipalistes i els agents
socials.
A tall de resum destaquem algunes de les decisions i afectacions
contingudes a l’avantprojecte:
1. Aquells Ajuntaments acollits a un pla d’ajust, no podran prestar serveis
voluntaris, després que es faci una valoració per part de l’interventor/a, i si
no es garanteix que es compleixen els principis d’estabilitat pressupostària i
financera. Això comportarà la desaparició de molts serveis municipals no
obligatoris, desapareixent serveis a la ciutadania, instaurant a la pràctica
municipis i ciutadans i ciutadanes de primera, segona o tercera categoria, i
afectant a les plantilles municipals.
Les entitats municipals constituïdes d’aquest ajuntaments, si no compleixen
els
principis d’estabilitat financera al 31/12/2014, s’hauran de dissoldre.
2. Els Ajuntaments de menys de 20.000 habitants no podran mantenir
determinats serveis, després de ser avaluats els serveis municipals en el seu
conjunt, i aquests seran traspassats a les Diputacions (durant un mínim de 5
anys), que assumiran la seva titularitat i gestió. El personal laboral serà
subrogat i el personal funcionari mantindrà el servei actiu en el seu
Ajuntament. A Catalunya de 947 municipis només 73 tenen més de 20.000
habitants.
Aquests ajuntaments hauran de traspassar les consignacions econòmiques i
els mitjans necessaris, i les Diputacions establiran els preus i taxes
públiques i faran la seva recaptació, al temps que també podran externalitzar a
empreses privades els serveis, amb la subrogació del personal laboral.
3. Els Ajuntaments de menys de 5.000 habitants que es trobin en la mateixa
situació del punt anterior seran intervinguts per les Diputacions. L’Alcalde o
Alcaldessa i el regidors i regidores no podran cobrar cap retribució salarial.
A Catalunya hi ha 737 municipis de menys de 5.000 habitants.
4. Desapareixen competències obligatòries dels ajuntaments, com per
exemple:
Control sobre begudes i aliments.
Obligació d’escorxador en poblacions de -20.000
habitants.
Dispensar serveis de lectura descentralitzada a
partir de 30.000 habitants.
No hi ha cap referència a l’obligació de transport
adaptat a partir de 50.000 habitants.
Desapareix l’atenció social primària.
Les competències en salut i educació correspondran a les
CCAA que podran delegar en els Ajuntaments.
S’eliminen moltes llicències municipals.
S’eliminen la promoció de les polítiques per promoure la
igualtat de gènere, integració...
5. Aquestes mesures tindran un impacte negatiu incalculable en els serveis
que es presten a la ciutadania, en uns moments tant complicats com els actuals,
i quan son més necessaris que mai els serveis de proximitat, vulnerant el
principi constitucional d’igualtat de drets i perjudicant a la gent que més ho
necessita.
6. Això tindrà una gran incidència en serveis públics com: serveis socials,
escoles bressol, escoles de música i dansa, serveis educatius complementaris,
promoció econòmica, polítiques actives per a la ocupació, activitats
culturals... La supressió de serveis bàsics de proximitat, socials, de salut o
d’atenció especialitzats perjudica al conjunt de la ciutadania en tant que
minva de manera profunda l’Estat del Benestar.
Tot això, i tenint en compte l’ impacte de gènere, afectarà doblement a les
dones, suposarà posar en perill les polítiques d’equitat de gènere, l’eliminació
de recursos i serveis socials i de salut, la igualtat d’oportunitats,
eliminació de llocs de treball de sectors feminitzats i posar més obstacles a
l’accés de les dones a la presa de decisió.
7. L’Avantprojecte posa en risc un nombre considerable de llocs de treball.
A Catalunya és possible que es perdin 30.000 llocs de treball, i també una
pèrdua de les condicions de treball per al personal de les Administracions
Locals.
8. Des del Govern de l’Estat es vulnera l’Estatut de Catalunya al no respectar
les competències del Govern de la Generalitat, i no es respecta al dret a
l’autonomia municipal recollides a la Carta Europea d’Autonomia Local,
ratificada pel Govern espanyol el 20 de gener de 1988, i en la Constitució
Espanyola.
Des de CCOO impulsem una campanya dirigida als grups municipals de cada
Ajuntament, per tal d’instar l’adopció d’acords en els plens municipals contra
d’aquest avantprojecte. Al temps que iniciarem contactes amb les entitats
municipalistes catalanes i el Govern de la Generalitat de Catalunya per trobar
i consensuar les possibles actuacions en defensa de l’autonomia municipal, les
competències i serveis propers als ciutadans, i la defensa dels empleats i
empleades públics.
En aquest sentit en el passat ple del mes de març es
va aprovar una moció de rebuig a l’avantprojecte de Llei amb
els vots a favor dels grups municipals del PSC, CiÚ, ICV-EUiA i el regidor no
adscrit. El grup municipal del PP s'ha abstingut.