Passa al contingut principal

Les persones són la clau de la qualitat dels serveis

Des de l'inici de les retallades, els serveis municipals enfronten una problemàtica cada cop més freqüent: la dificultat per a garantir un mínim de qualitat acceptable en els serveis que ofereix a la ciutadania.

Aquesta problemàtica és fàcil d'explicar i de comprendre. Amb l'actual reducció i precarització de plantilla i la manca de recursos econòmics, s'intenten tirar endavant els mateixos serveis planificats i estructurats durant un període on es disposava d'una plantilla molt més àmplia, més estable i amb més recursos. D'aquesta manera, s'explica el deteriorament regressiu de la qualitat dels serveis públics. Un deteriorament que afecta l'atenció a la ciutadania, la celeritat en els tràmits, l'efectivitat en els procediments administratius i, en definitiva, la correcta prestació dels serveis públics, que no són un privilegi, sinó un dret de les persones.

Darrere d'això, a més a més, hi ha una dura realitat que la ciutadania majoritàriament desconeix: que molts dels serveis que encara segueixen dempeus, sobreviuen per l'entrega desinteressada de moltes persones professionals amb vocació de servei públic. Aquesta entrega no és reconeguda ni molt menys retribuïda, però el pitjor del cas és que té els dies comptats, perquè, per bones professionals que siguin, totes les persones es jubilen (quan poden).

L'Ajuntament de Badalona està especialment afectat en aquest sentit. Cada dia és més habitual trobar-se amb equipaments o serveis municipals que no poden garantir la correcta prestació del servei per manca de personal i de recursos. És cada cop menys extraordinari que un equipament hagi de tancar al públic o que un servei es trobi desatès de manera temporal per la baixa de l'únic/a treballador/a que hi està assignat. Com a treballadores i treballadors, molt sovint ens enfrontem amb el dubte de fins a quin punt són sostenibles determinades situacions. Hem de prestar un servei quan sabem que no podem fer-ho amb la mínima qualitat acceptable que exigim com a usuaris o usuàries? Quina responsabilitat tenim dels errors o els perjudicis a la ciutadania que s'ocasionen d'una mala qualitat en un servei que sabem que no disposa dels mínims necessaris? Fins a quin punt podem plantar-nos i negar-nos a mantenir un servei quan sabem que suposa un perill o un perjudici?Pensem que és important saber que de manera individual, un/a treballador/a no té autoritat per a determinar el tancament d'un servei o un equipament. Sí que té aquesta autoritat un/a delegat/da de prevenció, si existeix evidència d'un perill a la salut o a la seguretat. Tanmateix, en la majoria de situacions, els riscos no acostumen a ser prou evidents, i, per això, cada cas requereix una actuació diferent. Les seccions sindicals han de portar a terme una tasca fonamental de denúncia d'aquesta realitat.

Des de CCOO, hem impulsat diverses actuacions en aquest sentit, hem atès els col·lectius que ens han fet arribar denúncies d'aquestes problemàtiques. Un exemple d'això és la nostra recent petició d'informació sobre el greu desajustament del personal de biblioteques municipals en relació amb les ràtios fixades pel document de referència "Nous estàndards de biblioteques públiques de la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya". Un altre exemple d'aquesta línia de treball és la nostra constant vigilància que els plans d'ocupació no siguin utilitzats fraudulentament per a amagar aquestes deficiències. Seguim compromesos amb la dignitat dels serveis municipals.

Entrades populars d'aquest blog

La CCOOtorra de febrer de 2024

Ja teniu disponible la CCOOtorra de febrer de 2024 dedicada als «Temps Moderns». En aquest número hi trobareu informació sobre l'estat de l'estabilització, la Promoció Interna, els endarreriments, la RLlT, els Riscos Psicosocials, entre els següents articles: Editorial: Llums i ombres de la gestió municipal i la negociació La plantilla base no és prioritària per al govern municipal Com aprofundir en el Pla de Riscos Psicosocials? Solidaritat amb el poble palestí: aturem el genocidi! La secció de «CCOOtorreig, la CCOOtorra fa safareig» Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra de febrer de 2024

La CCOOtorra número extraordinari «The Office»

Ja teniu disponible el número extraordinari de la CCOOtorra «The Office», un número molt especial en format de còmic o petita novel·la gràfica per a reflexionar sobre la utilitat del sindicalisme de classe. Esperem que la trobeu útil i divertida! Podeu descarregar-la en el següent enllaç: La CCOOtorra número extraordinari «The Office» (PDF)

Comunicat: Contra la violència masclista, #NOEsteuSoles

CCOO de l'Ajuntament de Badalona expressem el nostre suport al Comitè de Mares de víctimes de violència sexual a Badalona i fem una crida a la participació en l’acte del 15 de juny de 2023. En els últims mesos diverses noies han sofert violacions grupals en els banys del Centre Comercial Màgic de Badalona. Setmana rere setmana surten a la llum pública nous casos que posen al descobert la preocupant magnitud d’una realitat que fins ara s’havia mantingut oculta. Constatem, amb horror, que la maquinària institucional no ha estat prou eficient en la prevenció d’aquestes agressions i en l'auxili que s'hauria d'haver prestat a les víctimes. CCOO tornem a manifestar el nostre rebuig frontal a aquestes brutals agressions i al masclisme que les empara i justifica. Denunciem que la manca de recursos humans i materials dels serveis socials municipals i del servei municipal especialitzat són un factor que condiciona molt negativament la capacitat de portar a terme el treball ed